4 کامپوننت مهم در طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی

در طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی چهار کامپوننت مهم مربوط به عکس، دسته بندی محصولات، مسیریابی و پرداخت آسان و طراحی سایت برای گوشی را در نظر بگیریم

در چند سال گذشته بیشترین نرخ ترافیک گوگل برای وب سایت های فروشگاهی بوده است. برای همین اکثر صاحبان کسب و کار به دنبال طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی هستند تا بتوانند محصولات خود را به صورت آنلاین تبلیغ کرده و به فروش برسانند. 

فرقی نمی کند که کسب و کار شما کوچک یا بزرگ باشد. اگر به دنبال این هستید که امروز جایگاهی را در دنیای اینترنت بدست بیاورید و فروش خود را بیشتر کنید، توصیه ما به شما این است که حتما اقدام به طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی کنید.

اول قدم در طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، برنامه ریزی برای طراحی آن است. اکثر کاربران امروزه تمامی محصولات خود را از اینترنت جستجو کرده و خرید می کنند. آن ها از وب سایت هایی خرید می کنند که بتواند اعتمادشان را جلب کرده و به صفحه محصول مورد نظر به درستی هدایت نماید. برای همین اگر سایت شما دارای رابط کاربری مناسبی نباشد و نتواند نیاز کاربر را به خوبی برطرف نماید، می توان گفت هیچ ارزشی ندارد.

در این مقاله میخواهیم چهارکامپوننت مهم را در طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی بیان نماییم که شما به عنوان طراح باید آن ها را بدانید و به کار ببرید.

کامپوننت های مهم  در طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی

در فروشگاه اینترنتی شما باید به کاربران اجازه دسترسی به تمامی محصولات را بدهید. ممکن است که لیست محصولات شما زیاد باشد، برای همین باید قابلیت جستجو پیشرفته ای را در سایت خود قرار دهید تا کاربر با وارد کردن کلمه مورد نظر، محصولات با مرتبط با آن نمایش داده شود. به کار بردن کامپوننت زیر باعث بهتر شدن نمایش محصولات می گردد:

1.ساختار وب سایت پایه  "قابلیت استفاده" فروشگاه اینترنتی را ایجاد می کند

همانطور که می دانید، سلسله مراتب اطلاعاتی نقش مهمی را در طراحی هر نوع وب سایت دارد مخصوصا اینکه اگر وب سایت فروشگاه اینترنتی باشد. برای همین داشتن یک جریان کاری مناسب خیلی مهم است. اینکه کاربر بتواند با توجه به محصولات زیادی که وجود دارد به راحتی بین صفحات پیمایش کرده و محصول مورد نیاز خود را پیدا کند. 

ساختار برای سایت هایی که محصولات زیادی دارند خیلی مهم است. برای مثال سایت آمازون که دارای محصولات زیادی است اما هیچ کاربری در آنجا دچار سردرگمی نمی شود چون علاوه بر اینکه دارای تابع جستجوی عالی است، دارای دسته بندی مناسب برای محصولات می باشد.

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی

2.طراحی وب سایت فروشگاهی مناسب برای دستگاه های موبایل

امروزه نسخه موبایل در وب سایت های فروشگاهی بیشتر از نسخه دسکتاپ اهمیت پیدا کرده است. این مساله را می توان از نرخ تبدیل و ورودی هایی که گوگل هر ساله انتشار می کند، متوجه شد. میزان ورودی های که از ابزارهایی مانند گوشی موبایل و تبلت رشد چشمگیری در این چندساله داشته است. برای همین اگر هنوز وب سایت دارای نسخه موبایل نیست، حتما برای آن یک نسخه موبایل تهیه کنید. این را در نظر داشته باشید که گوگل به وب سایت هایی که دارای نسخه موبایل هستند، امتیاز و رتبه بالاتری می دهد.

مساله ای که در چندسال گذشته شاهد افزایش استفاده از آن بودیم، اپلیکیشن های موبایل بوده است. بعضی از وب سایت ها فروشگاهی به دلیل حجم بالای اطلاعاتی که دارند، نسخه موبایل آنها به خوبی قابل اجرا نیست برای همین از اپلیکیشن به جای طرح نسخه موبایل خود استفاده می کنند. البته تولید اپلیکیشن را برای تمامی فروشگاه ها مناسب است  اما با توجه به هزینه بالایی که دارد، توصیه می شود اول نسخه موبایل را ایجاد کنید.

3.عکس ها نادیده نگیرید

یکی از نکاتی که باید در طراحی وب سایت فروشگاه های اینترنتی در نظر گرفت، پشتیبانی و پاسخ به سوالات به صورت آنلاین است. بعضی اوقات کاربران نمی توانند پاسخ خود را به درستی پیدا کنند یا مطلب نوشته شده برای آن ها واضح نیست، برای همین نیاز به یک پشتیبان دارند که به آن ها پاسخ دهد. متاسفانه این نوع امکانات در همه وب سایت ها موجود نیست.

اگر به دلیلی نمی توانید از این تکنیک استفاده کنید، بهتر است از عکس های باکیفیت استفاده کنید. تاثیری که یک عکس در خرید ممکن است داشته باشد، مطلب ندارد. فقط نکته ای که باید رعایت کنید، کیفیت و نوع چگونگی عکس گرفتن از آن ها می باشد. 

عکس محصول باید واضح باشد تا بتواند جزییات مهم را به خوبی نشان دهد. بعضی اوقات می توان روی عکس توضیحات خیلی کوتاهی نوشت برای مثال توضیحاتی مانند رنگ، جنس و غیره که به صورت کلمه ای می باشند. سعی کنید که برای هر محصول، یک اسلاید شو کوچک طراحی کرده و از زوایای مختلف از محصول عکس بگیرد تا کاربر بهتر بتواند تصمیم بگیرد. اگر می خواهید دقت کاربر در خرید را افزایش دهید، می توانید از پلاگین های  بزرگنمایی استفاده کنید.

4.مسیر خرید و پرداخت آنلاین را راحت کنید

یکی از مشکلاتی که اکثر کاربران در هنگام خرید اینترنتی دارند، هنگام پرداخت وجه خرید می باشد. اکثر فروشگاه های اینترنتی فرآیند خرید به هیچ وجه آسان یا واضح نیست. این مساله بر اعتماد کاربر می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. اگر این چگونگی روند این فرآیند برای کاربر واضح نباشد، کاربر در لحظه آخر از خرید خود منصرف می شود. در طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، تمامی مسیرها باید واضح باشند تا کاربر بتواند در سریع ترین زمان به خواسته خود برسد.