پنج فاکتور اصلی برای تعیین تعرفه طراحی سایت

تعرفه طراحی سایت بر اثر عوامل محتوا، سئو، زمان و غیره تعیین می شود. نکات مهم در تعیین تعرفه طراحی سایت در این مقاله طراحی سایت اموزش داده شده است.

تعرفه طراحی سایت در شرکت ها مختلف است و عوامل متعددی بر تعیین تعرفه طراحی سایت اثر می گذارد. امروزه اکثر شرکت های برای طراحی سایت بسته های مختلفی را دارند و برای هرکدام تعرفه ای تعیین کرده اند، برای مثال بیشتر شرکت ها دارای پکیج سایت شرکتی هستند که بسته به امکاناتی که برای آن تعریف کرده اند، تعرفه متفاوتی در هر شرکتی دارد.

اما هنوز برای اکثر شرکت ها همیشه این سوال مطرح بوده است که تعرفه طراحی سایت را چگونه تعیین کنند و چه عواملی را باید در نظر  بگیرند. چونکه هیچ قانونی برای تعیین هزینه وجود ندارد، یک چالش اساسی برای شرکت ها بوده است. در این مقاله ما می خواهیم پنج عاملی را که شرکت ها می توانند برای تعیین تعرفه طراحی سایت در نظر بگیرند را بیان کنیم.

البته باز هم تاکید می کنیم، چون هیچ قانونی وجود ندارد، هزینه کل بسته خدمات و کیفیت آن بستگی دارد. چونکه امروزه شرکت ها بیشتر با هم رقابت دارند، سعی می کنند ارزان ترین قیمت را به مشتری ارائه بدهند. پس قبل از تعیین دقیق هزینه، بهتر است تعرفه های دیگر رقیبان خود را بررسی کنید و نسبت به خدماتی که ارائه می دهید یک هزینه طراحی سایت مناسب را تعیین کنید.

تعرفه طراحی سایت

پنج عامل موثر تعیین تعرفه طراحی سایت

محتوا

یکی از مهمترین عامل ها برای تعیین تعرفه طراحی سایت، محتوا می باشد. سایت هایی با صفحات بیشتر از نظر هزینه گران تر هستند، چونکه نیاز به تولید محتوای بیشتری دارند. منظور از تولید محتوا صرفا تولید متن خالی نیست، بلکه تولید عکس، بنر، لینک و غیره که باعث ایجاد یک صفحه می گردد.

عوامل تعیین کننده هزینه تولید محتوا:

  • یک نفر مسئول درج محتوا در سایت
  • یک نفر مسئول ترجمه یا نویسنده محتوا
  • یک نفر مسئول تغییر محتوا به اصول سئو
  • یک نفر گرافیست

البته هزینه های دیگری هم وجود دارد. برای مثال یک نفر هماهنگ کننده بین اعضای تیم تولید محتوا اما اگر سایت شما کوچک باشد، این کار خود مدیر سایت هم می تواند انجام دهد یا حتی درج محتوا را هم خود مدیر سایت می تواند انجام دهد.

بنابراین هر چه تعداد صفحات بیشتر باشد، محتوای بیشتری مورد نیاز است و شرکت ها می توانند بسته به تعداد صفحات و تعداد محتواهایی که باید تولید کنند، هزینه آن را مشخص کنند.

زمان

یکی از فاکتورهایی که می تواند تاثیری اصلی در تعرفه طراحی سایت داشته باشد، زمان است. از نظر زمانی، وب سایت را به دو قسمت تقسیم می کنند: وب سایت هایی با تعداد صفحات زیاد و وب سایت هایی با تعداد صفحات کم. سایت های بزرگ چون زمان زیادی را برای تکمیل نیاز دارند، از نظر هزینه بیشتر هستند اما برای سایت های کوچک می تواند، تعرفه را براساس مقدار روز یا ساعت که از قبل زمان تکمیل آن مشخص شده است، تعیین کرد. اما در حالت کلی امروزه دیگر کسی تعرفه طراحی سایت را براساس مقدار ساعت صرف شده تعیین نمی کند، چون بیشتر این شبیه جک می ماند و باعث پایین آوردن ارزش کار می شود.

به هرحال اگر قصد تعیین تعرفه طراحی سایت را براساس زمان دارید، باید اول نوع پروژه را بررسی کنید. اگر سایتی که قصد طراحی آن را دارید دارای صفحات زیادی است و به اصطلاح بزرگ است و باید نیروهایی بیشتری را برای ساخت آن درگیر کنید، مسلما هزینه زیادی را باید در نظر بگیرید. توصیه می شود که در طراحی سایت، یک کف قیمت در نظر بگیرید و بعد نسبت به آن، بقیه هزینه های دیگر را تعیین کنید.

پیچیدگی

پیچیدگی عامل مهمی دیگر در تعیین تعرفه طراحی سایت می باشد. طراحی سایت ساده تر مانند شخصی که هیچ نوع پیچیدگی ندارد و هدف فقط معرفی شخص است، به مراتب ارزان تر از طراحی سایت فروشگاه اینترنتی می باشد، چون که در این نوع سایت ها شما باید گزینه های زیادی مانند خرید آنلاین که خود یک پروسه پیچیده ای را ایجاد کنید. هر چه امکانات بیشتری که نیازمند برنامه نویسی را بخواهید در سایت خود قرار بدهید، هزینه طراحی سایت بیشتر می شود.

عوامل تعیین کننده هزینه در پیچیدگی:

  • سیستم مدیریت محتوا ( در سایت های فروشگاهی این سیستم پیچیده تر است که باید المان های زیادی را کنترل کند و همچنین نیازمند کدنویسی بیشتری می باشد.)
  • قرار دادن فیلم، آهنگ، فایل های فلش
  • هزینه تست گرفتن اولیه سایت( در سایت های فروشگاهی، قبل از اجرای نهایی باید تست بتا آن گرفته شود تا میزان و تعداد خطاهای آن مشخص گردد. این بررسی و رفع خطاها خود نیازمند وقت گذاشتن و هزینه می باشد.)
  • عملکردهایی به کار رفته که در سایت های معمولی نمی باشد (مانند خرید آنلاین یا صدور فاکتور)

هر چه مشتری شما درخواست بیشتری از سایت داشته باشد که نیازمند کدنویسی بیشتر باشد، میزان پیچیدگی آن بیشتر است در نتیجه تعرفه طراحی سایت بیشتر می شود.

بهینه سازی سایت و غیره

بهینه سازی سایت یا سئو یک خدمات اضافی بعد از طراحی سایت که شما می توانید به مشتری خود پیشنهاد دهید. البته بستگی به نوع و کاربردی که از سایت می خواهید دارد، چون بعضی از سایت ها اصلا نیازی به سئو ندارند و فقط برای مشتریان خاص خود، چنین سایت هایی را طراحی می کنند.

اما اگر مشتری شما درخواست بهینه سازی سایت خود را داشت، شما می توانید بسته های پیشنهادی سئو را به او پیشنهاد می کنید.

خدمات اضافه دیگری هم وجود دارد که شما می توانید به مشتری پیشنهاد کنید. مانند طراحی بنر اختصاصی یا تبلیغات اینترنتی. البته این نکته را در نظر داشته باشید که در همان جلسه اول چنین هزینه هایی را اعلام نکنید، بهتر است نسبت به نوع مشتری و هزینه ای که او قرار است انجام بدهد بسته های خود را کم کم به او پیشنهاد بدهید.

پشتیبانی و هاستینگ

هزینه هاست و دامین که کاملا مشخص است و در تمامی شرکت های طراحی سایت دارای قیمت های یکسانی است. البته اگر به دنبال جذب و رضایت مشتری هستید، میتوانید این خدمات را رایگان دراختیار آن ها قرار دهید.

هزینه پیشتیانی شامل نگهداری سایت، به روزرسانی سایت، رفع خطاهای پیش آمده و غیره می باشد. این هزینه ها اصولا توسط شرکت ها تا چندماه یا یک سال اول به صورت رایگان انجام می شود بعد تا چند درصد مبلغ قرارداد، ماهیانه یا سالیانه از او دریافت می گردد.

توصیه می شود برای تعیین تعرفه طراحی سایت، همان اول همه نکات را به مشتری بیان کنید تا بعدا با او به هیچ مشکلی بر نخورید.