6 نشانه که به شما می گوید برنامه نویس نمی شوید

برنامه نویس شدن به غیر دانش تخصصی، روحیات خاصی می خواهد که هر کسی ندارد. اگر چنین روحیاتی را که در مقاله بیان شده دارید، برنامه نویس نخواهید شد.

برنامه نویس

برنامه نویس (programmer) شدن کار هرکسی نمی باشد. البته ممکن است که هر کسی می تواند کدنویسی را یاد بگیرد و اما برنامه نویس شدن به عنوان یک شغل انتخاب گردد، در توان همه نمی باشد. در واقع برای برنامه نویس شدن، یک استعدادی لازم است که این در همه افراد وجود دارد. کسی با یادگیری و کدنویسی کردن چند خط و ایجاد یک برنامه ساده، هیچگاه خود را برنامه نویس تلقی نمی کند.

بسیاری از دانشجویان گمان می کنند همین که توانستند مدرک برنامه نویسی کامپیوتر را از دانشگاه دریافت کنند، به راحتی می توانند کار خود را پیدا کنند ولی باید گفت که آن ها سخت در اشتباه هستند. برای اینکه بتوانید یک برنامه نویس شوید و شغل مورد دلخواه خود را پیدا کنید، نیاز است که تا می توانید تجربه کسب کنید، تمرین و تلاش کنید، برنامه های مختلفی را بنویسید. شما به عنوان برنامه نویس باید به مواردی تسلط پیدا کنید که هر کسی نتواند آن ها را به راحتی یاد بگیرد وگرنه نوشتن چند خط کد و آشنایی با اصول آن را که همه می دانند و اگر به  اینصورت بود که ما تعداد زیادی برنامه نویس در دنیا داشتیم.

زبان برنامه نویسی مانند زبان خارجه می ماند. افراد متخصص در این زمینه همیشه بیان می کنند که یک زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید اما کامل به طوریکه اگر از شما سوالی پرسیدند، بتوانید آن را پاسخ بدهید. متاسفانه امروز شاهد هستیم که بیشتر دانشجویان به جای تمرکز برروی یک زبان، سعی می کنند که بقیه زبان ها را یاد بگیرند. این مساله نه تنها باعث می شود که آن ها نتوانند به خوبی آن را فرا بگیرند بلکه در پیدا کردن شغل آینده به عنوان برنامه نویس تاثیر منفی می گذارند چون تسلط کافی ندارند.

به غیر از موارد اشاره شده، ما در این مقاله قصد 6 نکته را به شما می گوید به هیچ وجه برنامه نویس (programmer) نخواهید شد را بیان کنیم. کشف استعداد قبل از شروع به انجام کاری خیلی مهم می باشد.

چرا برنامه نویس نمی شوم؟

1. شما فاقد خلاقیت تجربی هستید

شما فاقد خلاقیت تجربی هستید

برنامه نویسی یک هنر خلاقیت است. یک برنامه جدید همانند یک صفحه سفید است که شما باید با ابزارهای های مخصوص زبان برنامه نویسی، فریم ورک ها، کتابخانه ها و غیره است، آن ها تزئین کنید.

یک برنامه متعصب بیان می کند که همیشه یک راه صحیح در برنامه نویسی وجود دارد که اصلا چنین جمله ای به هیچ وجه صحیح نمی باشد، چون همانطور که بیان کردیم، این یک جلمه شخص متعصب به کار خود می باشد. مانند این می ماند که شخصی به شما بگوید که فقط یک راه و نقشه برای ساختن و بنانهادن خانه وجود دارد. همانطور که می دانید، برای برنامه های نویسی، نرم افزارهای مختلفی وجود دارد و همچنین برای ایجاد یک برنامه هم راه های زیادی وجود دارد.

حال اگر شما هیچ حس کنکجاوی و خلاقیتی نداشته باشید، فقط از یک راه به ظاهر ساده ترین و اولین راه است برای کدنویسی استفاده می کنید و به همه بیان می کنید که این تنها راه ممکن برای ایجاد چنین برنامه ای است.

2. هیچ گونه انگیزه درونی ندارید

هیچ گونه انگیزه درونی ندارید

در هرکاری که یک نفر قصد شروع آن را دارد، انگیزه مهمترین عامل ادامه و موفقیت در آن می باشد. در واقع اگر هیچ انگیزه و هدفی نداشته باشید، نمی توانید به درستی در کارتان پیشرفت کنید و حتی بعد از مدتی آن را رها خواهید کرد. برنامه نویس (programmer) شدن هم به همین صورت می باشد. برنامه نویسی شامل فعالیت تکراری است و هیچ انگیزه یا خلاقیتی نداشته باشید، مطمئنا نمی توانید در آن به پیشرفت دلخواه برسید و حتی ممکن است که آن را شغل را در اولین فرصت رها کنید.

داشتن انگیزه، یکی از اولین عامل های برای برنامه نویس شدن است. در واقع شما باید عاشق کارتان و کدنویسی باشید تا بتوانید راه های پیشرفت را برای خودتان ایجاد نمایید.

3. شما از مشکلات منطقی و برنامه نویسی در حین کار متنفر هستید

شما از مشکلات منطقی و برنامه نویسی در حین کار متنفر هستید

علی رغم داشتن یک روحیه خلاق در برنامه نویسی برای ایجاد انواع برنامه، بیشتر وقت برنامه نویس صرف رفع ایرادات کدنویسی می گردد تا ساخت آن. برای همین باید روحیه صبر بالایی داشته باشد. چون که ساخت یک برنامه به مراتب خیلی راحت تر است و برنامه نویس هر دفعه باید هر ایرادی و اشکالی که در حین اجرای آن پیش می آید را رفع نماید. چنین فرآیندی را اشکال زدایی می گویند.

اساس اصول کار برنامه نویس این است که با انواع ایرادات مواجه شود و سعی کند که آن ها را رفع نماید. اگر در چنین فرآیندی بتواند موفق گردد، آنوقت می توان گفت که او عاشق برنامه نویسی و کارش است و همیشه دنبال رفع چالش ها است.

4. نمی توانید برای یک مدت طولانی روی صندلی بنشینید

نمی توانید برای یک مدت طولانی روی صندلی بنشینید

ماهیت برنامه نویسی یعنی اینکه باید ساعت های طولانی پشت کامپیوترو روی صندلی بنشینید و فعالیت خود را انجام دهید. حالا شما ممکن است که روش هایی برای کاهش بیماری هایی ناشی از نشستن پشت میز به کار ببرید اما در کل هیچ تغییری در ماهیت آن نمی کند.

همانطور که بیان شد، نشستن مداوم پشت میز و چشم دوختن طولانی مدت برروی صفحه کامپیوتر می تواند ضررهای جسمی و روحی جبران ناپذیری بر برنامه نویس داشته باشد اما او اگر واقعا بخواهد در کارش پیشرفت کند، بهتر است که این مساله را تحمل کند. البته برای مقابله با این مساله، ورزش های مخصوصی وجود دارد که می توانید از آن ها در حین کار استفاده کنید. به هر حال اگر چنین روحیه ای ندارید، بهتر است دنبال چنین شغلی نباشید.

5. شما به دنبال کار کارمند و عادی هستید

 شما به دنبال کار کارمند و عادی هستید

یک برنامه نویس (programmer) می تواند که به دو حالت کار کند: 1. برای یک شرکت طراحی سایت کار کند 2. به صورت مستقل فعالیت نماید اما حتما بارها شنیده اید که برنامه نویس برای موفقیت در کار خود، مجبور است که شب ها تا دیروقت به تمرین بپردازد، از خیلی تفریحات و برنامه روزانه زندگی خود بکاهد و صبر واستقامت بالایی داشته باشد.

مسلما چنین فعالیت هایی نمی تواند در یک بازه زمانی 9 صبح تا 5 بعدازظهر انجام شود. بیشتر پروژه های برنامه نویسی که در شرکت ها انجام می شود، هرچه به زمان تحویل نزدیک تر می شوند، فشار برروی کارمندان برای کامل کردن پروژه بیشتر می شوند و حتی آن ها بعضی اوقات مجبور می شوند که تا دیروقت در شرکت بمانند. این مساله هم حتی اگر شما به حالت مستقل هم فعالیت می کنید، وجود دارد. برای اینکه برنامه نویس بتواند از رقبای خود پیشی بگیرد، باید درکل شبانه روز سخت فعالیت کند. برای همین اگر چنین روحیه ای ندارید و فقط عادت دارید کارهای خود را در به صورت روتین و در یک بازه زمانی معین انجام دهید، کارمند شدن در ادارات بهترین گزینه برای شما می باشد.

6. به دنبال موفقیت و پول سریع هستید

 به دنبال موفقیت و پول سریع هستید

اگر فکر می کنید که با برنامه نویس شدن، می توانید یک شبه ره صد ساله را بپیمایید باید بگوییم که سخت در اشتباهید. برنامه نویسی نسبت به بقیه شغل های مهارتی، نیاز به زمان زیادی برای موفقیت در آن دارد، شاید بتوان گفت که حداقل 4 الی 5 سال زمان نیاز دارد تا بتوانید وارد شروع دوره درآمدزایی از علم خود شوید. متاسفانه بسیاری از رشته های کامپیوتری چنین خاصیتی را دارا می باشند.

برنامه نویسی یکی از شغل های پردآمد دنیا می باشد اما به راحتی بدست نمی آید. اگر به دنبال این هستید که سریعا پول دربیاورید، باید بگوییم که این مسیر برای شما اصلا مناسب نیست و دوام نخواهید آورد.

اگر تمام روحیات را بالا دارید، بهتر است بگوییم که شما برنامه نویس (programmer) نخواهید شد.