آیا از نقد طراحی سایتتان ناراحت می‌شوید یا خوشحال؟

بهترین روش برای افزایش کیفیت سایت، دریافت نقد است. هرنقدی چه سازنده و مخرب می تواند به طراح در پیشبرد پروژه خود کمک کند.پس بهتر است که راه دریافت نقد را باز بگذارد.

طراحی یک فرآیند خلاقانه است که علاوه بر نیاز به هوش گرافیکی و طراحی، باید ابزارهای مناسبی را نیز به‌منظور افزایش کیفیت کار در اختیار قرار گیرد. طراحی‌های مختلفی در دنیا وجود دارد مانند طراحی گرافیکی، صنعتی و غیره. یکی دیگر از این شاخه‌ها، طراحی سایت است. امروزه با لطف وجود ابزارهای سایت ساز مانند ورد پرس و جوملا و غیره و همچنین قالب‌های آماده‌ای که در بازار وجود دارند، هرکسی برای خودش یک طراح سایت شده است. اما چیزی که کار بقیه را از دیگران متمایز می‌کند، طرح یونیک و واحد است.

اکثر آن‌هایی که از ابزارهای آماده برای طراحی وب سایت استفاده می‌کنند، به‌هیچ‌وجه هیچ‌گونه نقدی را قبول نمی‌کنند و اگر هم کسی به پروژه آن‌ها ایراد بگیرد، عنوان می‌کنند که " مگر چقدر هزینه کرده‌اید که کار خوب بخواهید" . همان‌طور که می‌دانید، پروژه طراحی سایت، دارای چندین مرحله است و بخش طراحی و کد نویسی آن در مرحله آخر قرار دارد و اولین مرحله آن‌هم نیازسنجی است. اگر این مرحله به‌درستی انجام شود، در همان اول نیز ایرادات گرفته می‌شود و دیگر نقدی بر روی سایت شما وجود نخواهد داشت.

البته باید یک طراح باید نقدپذیر باشد و هر نقدی را بررسی کند و به‌خوبی از هرکدام دفاع کند. این شما هستید که باید تعیین کنید که کدام نقد واقعاً مفید است و کدام‌یک مخرب. بعضی از افراد فقط قصد گرفتن ایراد به کار دیگران رادارند ولی بعضی دیگر حتی ایرادی هم بگیرند در جهت بهینه‌سازی آن می‌باشند. پس نباید خود را خیلی بابت این مسئله نگران و ناراحت کنید. همان‌طور که گفتیم بهترین روش این است که شما از همان اول جلساتی را گام‌به‌گام همراه طراحی با مشتری خود بگذارید تا تمامی ایرادات برطرف شود که در آخر هیچ‌گونه نقدی منفی وجود نداشته باشد.

اما نقدهای سازنده، نقدهایی هستند که شما به‌عنوان طراح همیشه باید به دنبال آن‌ها باشید. در ادامه قصد داریم تا روش‌هایی که می توانید نقد های سازنده از آن بدست بیاورید، بیان می کنیم.

روش‌های نقدهای سازنده

1. گوش کردن به بازخوردها

بازخورد مهم‌ترین عامل در تعیین موفقیت یا شکست یک پروژه طراحی می‌تواند باشد. اینکه شما چه نوع بازخوردی دریافت کنید، به کیفیت کارتان بستگی دارد. پس اول‌ازهمه باید تلاش کنید تا می‌توانید پروژه خود را بدون نقض ایجاد کنید و اطلاعات خود را در این زمینه به‌روز نگه‌داشته و از آخرین متدهای طراحی استفاده کنید.

بعضی از افراد گمان می‌کنند که بهتر است که هیچ نقدی را گوش نکنند. این بزرگ‌ترین اشتباه است. اگر شما بازخوردی دریافت نکنید، پس چگونه می‌توانید در کار خود پیشرفت کنید؟ درواقع باید فرض کرد که شما کارهای خود را به هیچ‌کسی نشان نمی‌دهید و توقع دارید که همه از شما تعریف کنند یا کاری مناسب پیدا کنید. پس بهتر است که راه‌های دریافت بازخورد، حالا چه مثبت و منفی را باز گذاشته و از آن به بهترین شکل استفاده کنید.

2. رابط و تجربه کاربری سایت خود را درک کنید

برای اینکه بتوانید سایت خود را کمترین ایراد و مشکل طراحی کنید، حتماً اطلاعات و دانش خود را در خصوص رابط و تجربه کاربری افزایش دهید. امروزه UX بیشتر از همه حرف اول را می‌زند و سازنده نقد است. اگر کاربری نتواند به‌خوبی از سایت شما استفاده کند، تجربه بدی را داشته و درنتیجه نقد منفی می‌کند ولی بالعکس اگر به‌خوبی ارتباط برقرار کرده باشد و راحت در آن پیمایش کرده باشد، نقد سازنده و مثبتی را بیان می‌کند.

حتماً در مورد این دو، طراح باید دانش خود را افزایش دهد و قبل از شروع پروژه، با گروه خود مشورت کند تا بتوانند بر اساس نوع و هدف سایت مشتری، بهترین رابط و تجربه کاربری را ایجاد نمایند.

3. طرح را تغییر دهد و به‌روز نگه دارد

طراحی یک سایت، فرآیندی نیست که در همان مرحله اول وقتی ایجاد شد، بیان کنیم که کامل است. هر طرحی در یک دوره زمانی معتبر است و بهتر است باگذشت زمان و دریافت بازخوردهای دیگران که شامل نقد آن‌ها و درخواست مشتریان، تغییراتی را در طرح ایجاد کرده و امکاناتی را به آن اضافه نمایید. پس نمی‌توان گفت اگر سایتی ایجاد کرده‌اید، دیگر نیازی به تغییر یا طراحی مجدد آن ندارید. این مسئله مستلزم این است که طراح راه‌های نقد را به روی باز بگذارد و به‌عبارتی‌دیگر نقدپذیر باشد تا بتواند به‌خوبی از پروژه خود دفاع کند.