چگونه متوجه شویم که سایت ما حرفه ای طراحی شده است؟

در طراحی سایت حرفه ای چهار عنصر اصلی ثبات، تضاد رنگ، پیمایش راحت و فونت مناسب باید رعایت شود. سایتکار در این مقاله شما را راهنمایی می کند.

شما یک شرکت یا فروشگاهی که در آن به ارائه خدمات و محصولات می پردازید و قصد دارید تا با استفاده از بستر اینترنت، مشتریان خود را افزایش دهید و به فروش بیشتری دست پیدا کنید. با استفاده از جستجو در گوگل یا تحقیق از دیگران، یک شرکت طراحی سایت معتبری را پیدا می کنید و بعد از بررسی نمونه کارها، با آن ها تماس می گیرید. از آنجا که شما درکسب وکار خود حرفه ای هستید، پس به دنبال شرکت یا افرادی هستید که قادر به طراحی سایت حرفه ای و متناسب با فعالیت شما باشند.

بعد از تماس با شرکت و صحبت های اولیه در خصوص هدف، نوع کسب وکار، بودجه و غیره، در آخر این نکته را به مدیر داخلی گوشزد می کنید که ما به دنبال سایت حرفه ای هستیم و آن ها هم ادعا می کنند که تمامی سایت های ما توسط متخصصان طراحی می شوند؛ اما سوال یا بهتر بگوییم، نکته ای که در این مخفی می ماند این است که سایت که حرفه ای به چه معنا است؟

شما کلمه سایت حرفه ای را بدون اینکه معنای دقیق آن را بدانید به مدیر داخلی بیان می کنید و آن ها هم از ندانستن شما سواستفاده کرده و خود را بهترین شرکت در این زمینه می دانند؛ متاسفانه امروزه سایت حرفه ای بیشتر به معنای به کاربردن المان های گرافیکی زیبا تعریف می شود، در صورتی که چنین تصوری اشتباه محض است. شرکت ها از آنجا که می دانند، مشتریان آن ها به دنبال گرافیک سایت هستند تا کارایی، برای همین سعی می کنند تا با نشان دادن چند نمونه سایت با گرافیک زیبا، خود را متبحر در زمینه ساخت سایت حرفه ای معرفی کنند.

ما در این مقاله سعی کرده ایم تا به شما نکات اصلی و پایه یک سایت حرفه ای را به شما معرفی کنیم. این نکات به هیچ وجه فنی نیستند و فقط با کمی دقت در نمونه کارهای یک شرکت، می توانید متوجه تبحر شرکت در حرفه ای بودن آن ها شوید.

1.  اصالت داشتن

ما آن را اصالت معنا می کنیم؛ اما در اصل ثبات و پایستگی در طراحی است. سایت هایی که اصیل هستند، به هیچ وجه به دنبال روش های فیک برای جذب کاربران درطراحی نمی باشند و سعی می کنند تا با معرفی محصولات و خدمات اصلی خود و با ظاهری ساده، سایت خود را معرفی کنند.

وقتی صحبت از ثبات و پایستگی در طراحی می شود، حتما این سوال در ذهن شما ایجاد که منظور دقیق چیست؟ ارتباط مناسب بین المان و متناسب بودن آن ها با یکدیگر، استفاده از ساختار مناسب برای طراحی به طوریکه کاربر با نگاه اول متوجه بدنه کلی سایت شود، استفاده از یک شمای کلی در طراحی، استفاده نکردن از المان هایی سبک مانند اوقات روز و غیره در سایت و غیره از نمونه مواردی هستند که یک سایت با ثبات داشته باشد. به عبارتی دیگر، سایت با ثبات یعنی سایتی که در طراحی آن از یک ساختار کلی با المان های متناسب با یکدیگر استفاده شود.

2.  قابلیت خوانایی

سایت های اصیل و حرفه ای برای کاربران خود احترام قائل هستند. آن ها به دنبال روش هایی هستند تا کاربران کمترین اذیتی را در استفاده از سایت متحمل شوند. استفاده از فونت مناسب و قابل خوانا می تواند یکی از نشانه های این موضوع باشد. سایت های حرفه ای با استفاده از فونت مناسب و اندازه استاندارد، به دنبال نمایش اطلاعات و محتواهای دقیق خود به کاربران هستند. آن ها می دانند که هرچه فونت مناسب و قابل خوانا باشد، کاربران ترغیب بیشتری برای خواندن مطالب دارند. سایت هایی که از فونت های ریز و انگلیسی برای حروف فارسی استفاده می کنند، فقط به دنبال داشتن یک سایت هستند و اهمیت و احترامی برای کاربران خود قائل نیستند.

3.  تضاد مناسب

در مساله تضاد بین المان ها، روانشناسی رنگ حرف اول را می زند. سایت های با طراحی حرفه ای برای این منظور از متخصصین روانشناسی یا UIکارهای حرفه ای استفاده می کنند. ارتباط رنگی مناسب بین المان ها باعث خوانایی و تعامل بهتر کاربر با سایت می شود و هر چه این نوع ارتباط و تضاد بهتر باشد، سایت شما حرفه ای تر خواهد بود.

در تضاد رنگ برخلاف باور عمومی، لازم نیست که از المان های گرافیکی بسیار زیبا استفاده کنید. المان گرافیکی شما زمانی زیبا و چشمگیر است که در ساخت آن ها از تضاد و ارتباط رنگی مناسب بین آن ها استفاده شود. این تضاد رنگی بیشتر در فونت ها و رنگ بیش زمینه آن ها اهمیت بیشتری پیدا می کند و باعث راحت تر خوانده شدن متن ها می شود.

4.  پیمایش در سایت

سایت های حرفه ای به دنبال هدایت صحیح کاربر برای رسیدن آن ها به هدف شان و همچنین فروش بیشتر خودشان با این مساله هستند. آن ها از قرار دادن مسیرهای اضافی در سایت خودداری کرده و همچنین تا جایی که می توانند ساختار و پیمایش سایت را راحت تر می کنند تا کاربران با کمترین کلیک به خواسته خود برسد.