چگونه یک طراح UX شویم؟

طراح ux امروزه در آمدش بیشتر از برنامه نویس است و برای اینکار باید درکلاسها و منابع آموزشی رایگان استفاده کند و در شبکه های فعالیت نماید.

طراح UX

طراح UX امروزه یک شغل پردرآمد در دنیا محسوب می شود و شاهد این هستیم که بیشتر گرافیست کارها در تغییر حوزه خود به سمت UX هستند. چند سال پیش یک نفر که در زمینه طراحی معماری فعالیت می کرد، درصدد تغییر شغل خود به دلیل اینکه از طرف رئیس خود جدی گرفته نمی شد برآمد و قصد داشت که یک طراح UX گردد. او بیان کرد که در این خصوص مطالعات و تحقیقات زیادی کرده است و متوجه شده است که UX کمک بسیاری به او در پیشرفت و ارتقا شغلش خواهد داشت. در واقع باید گفت که ادعای او کاملا درست است زیرا UX علمی است که در صنعت طراحی کاربرد زیادی دارد. امروزه بیشتر شرکت های طراحی، نیازمند یک طراح UX در انجام پروژه های دارند. از این رو، بیشتر جوانانی که در زمینه طراحی فعالیت می کنند، تلاش می کنند که علم UX را به صورت حرفه ای بیاموزند. در این مقاله قصد داریم تا بیان کنیم که چگونه یک طراح UX شویم.

چرا باید طراح UX شویم؟

اولین مساله ای که باید در نظر بگیرید، علاقه است. اگر علاقه نداشته باشید، در هیچ کاری نمی توانید موفق باشید. برای اینکه بتوانید یک طراح UX موفق باشید، داشتن علاقه در این حوزه لازم و ضروری است. اما دلیلی که باعث می شود که شما انتخاب کنید تا یک طراح UX گردید، میزان درآمد است. در واقع باید گفت که درآمد یک طراح UX حتی از یک برنامه نویس بیشتر است، زیرا امروزه بیشتر شرکت های طراحی سایت، حتی شرکت های گرافیکی نیز به یک متخصص UX نیاز دارند.

جدول زیر میزان حقوق پرداختی به یک طراح UX در شهرهای مختلف آمریکا را نشان می دهد.

میزان حقوق طراح ux

اما چگونه می توانیم یک طراح UX شویم؟

چند سال پیش، کمتر کسی در خصوص UX اطلاعاتی داشت، اما زمانی که بحث طراحی حرفه ای سایت بیان گردید بیشتر طراحان سایت و بازاریابان به سمت استفاده از تکنیک های UX رفتند تا بتوانند علاوه بر افزایش میزان رضایت کاربر، رتبه سایت را گوگل بهینه نمایند.

برای اینکه طراحی تجربه کاربری را یاد بگیرید و بتوانید یک طراح UX شوید، فعالیت های زیر را باید انجام دهیم:

1. از منابع آموزشی معتبر استفاده کنید

برای یادگیری UX علاوه بر اینکه می توانید در کلاس های تخصصی آن شرکت کنید، می توانید از منابع رایگان که در اینترنت وجود دارد، استفاده کنید. البته بیشتر توصیه می شود که حتما در کلاس های معتبر آموزشی شرکت کنید، زیرا خیلی از نکات مهم و کاربردی در کتاب ها و سایت ها وجود ندارد یا به طور کامل بیان نمی شود.

2. تمرین، تمرین، تمرین

 تمرین طراح UX

زمانی که با مفهوم UX آشنا شدید، حالا باید تمامی آنچه را که بعدا خواهید آموخت را در یک پروژه و به حالت تمرینی به کار ببرید. هیچ چیزی مانند تمرین باعث نمی شود که طراح UX در آن حوزه یا تخصص، مهارت کسب کنید. فعالیت هایی که برای تمرین حتما باید در برنامه خود قرار دهید شامل:

بهترین سایت و اپلیکیشن ها را تحلیل و بررسی کنید

اول از همه، بهترین سایت و اپلیکیشن ها را تجربه کاربری مناسب را پیدا کنید و اگر قابل دانلود است، آن را دانلود نمایید. سپس توابع، دستورات، رابط کاربری و المان های دیگر را بررسی کنید. توصیه می کنیم که وب سایت های زیادی را مورد تحلیل قرار ندهید، بلکه یک سایتی را که بهترین تجربه کاربری را دارد، انتخاب کنید و آن را تحلیل و بررسی نمایید.

از روی آن تقلید مناسب کنید

تقلید به معنای کپی کردن نیست، حتی در طراحی سایت فروشگاهی بزرگ دنیا هم بعضی اوقات شاهد تقلید کردن از یکدیگر هستیم. در واقع باید بدانید که طراحی به هیچ وجه آسان نیست، پس از اینکه مجبور به تقلید از نمونه کارهای دیگران هستید، به هیچ وجه خجالت نکشید. چون شما تازه شروع کردید که یک طراح UX شوید، بهتر است که حتما از نمونه کارهای دیگر تقلید کنید و ایده بگیرید و حتی می توانید با طراحان سایت آن ها ارتباط برقرار کرده و مشاوره بگیرید.

این نکته را در نظر داشته باشید که همیشه اولین کار سخت و استرس زا می باشد. از اینکه کار و پروژه اول شما، شامل مشکلات و ایرادات زیادی باشد به هیچ وجه نگران نشوید.

دایره UX خود را گسترش دهید

منظور از دایره UX، ارتباط برقرار کردن با افراد از طریق شبکه های اجتماعی، گروه ها و کانال های مختلف مرتبط است که در آن می توانید طراح UX حرفه ای را پیدا کنید. سعی کنید که در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام، لینکدین و توییتر عضو شوید و کانال ها و گروه های مرتبط با UX را پیدا کنید. یک طراح UX علاوه براینکه می تواند در آنجا با افراد مختلف در حوزه کاری خود آشنا شود، می تواند نمونه کارهای مختلفی که دیگران قرار می دهند را مشاهده نماید و همچنین از آخرین تکنولوژی های این حوزه مطلع گردد.

4. برای خود یک رزومه تشکیل دهید و کار پیدا کنید

برای پیدا کردن کار به عنوان یک طراح UX، اولین مساله که بررسی می شود رزومه کاریتان می باشد.  در واقع برای یک طراح UX، رزومه او است که استخدام یا رد درخواست کارش می شود. سعی کنید هر کاری که حتی در قالب تمرین انجام می دهید، در یک دایرکتوری ذخیره کنید. رزومه و سوابق کاری خود را در تمامی شبکه های اجتماعی قرار دهید. بهترین شبکه اجتماعی برای این مورد، لینکدین می باشد. هرچی رزومه شما قوی تر باشد، شانس پیدا کردن کار برای شما بیشتر خواهد بود.