قوانین اولیه برای سازگاری در طراحی ui

طراحی ui هرچه سازگارتر باشد، میزان جذب و رضایت کاربران بالاتر است. سازگاری در طراحی ui شامل سازگاری المان ها،رنگ، فونت ها می باشد.

طراحی ui

سازگاری فقط مربوط به عناصر گرافیکی محدود نمی شود، بلکه زمانی که در مورد طراحی ui صحبت می کنیم، سازگاری از اصول اولیه و مهم در آن می باشد. علاوه بر این، دستیابی به ثبات و سازگاری یکی از بزرگترین چالش ها برای طراحی می باشد که می تواند طراحی گرافیک عادی یا طراحی ui سایت باشد.

بیشتر طراحان خیال می کنند، زمانی که کار طراحی اولیه تمام شد، دیگر نیازی نیست آن را بررسی کنند و سریعا به سراغ مراحل بعدی می روند. متاسفانه این مساله نه تنها باعث می شود، آن طرحی را که مد نظر شما بود اجرا نشود، بلکه شاهد کاهش بازدید کننده و در نتیجه رتبه وب سایت خواهیم بود.

مطمئن باشید که طرح اولیه دارای ایراداتی خواهند بود. این ایرادات اگر زیاد نباشند، خیلی کم هم نیستند. بزرگترین مساله و چالشی که هر کسی در طراحی سایت با آن مواجه می شود، عدم ثبات و سازگاری در طراحی ui است. زمانی که طرح سایت شما تکمیل گردید، در مرحله بعدی باید کامپوننت ها و جزئیات آن را بررسی کنید و هر گونه تضاد و ناسازگاری آن ها را سریعا برطرف نمایید.

در این مقاله آموزش طراحی وب سایت، قصد داریم که قوانینی را که شما باید در طراحی ui به آن دقت کنید را بیان نماییم.

سه مورد را که باید در طراحی ui در نظر بگیرید، چیست؟

1. با انواع خط مشی و راهنماهای طراحی ui آشنا باشید و المان های سایت خود را با آن سازگاری نمایید.

2. با دیگر سایت های مشابه فعالیت کسب وکار خود، سازگاری داشته باشید.

3. قانونی اختصاصی برای طراحی ui سایت خود تنظیم کنید و از آن تبعیت کنید.( این قانون توسط خود شما و طراح و گرافیست کار سایتتان بسته به نوع فعالیت کسب وکارتان ایجاد می شود.)

هیچ کاربری دوست ندارد وقتی که از صفحه اصلی به دیگر صفحات سایت پیمایش می کند، یک استایل یا حالت متفاوت دیگری را مشاهده نماید. سازگاری نه تنها می تواند قابلیت استفاده سایت را افزایش دهد، بلکه نرخ تبدیل آن را بهبود خواهد بخشید. تغییر حالت صفحات، باعث کاهش اعتماد کاربران می شود که آیا واقعا این سایت، قانونی می باشد یا خیر.

ساختار سازگاری و ثبات و تعامل کاربر

بیشتر اوقات، اکثر طراحان و برنامه نویسان فراموش می کنند که ساختار و تعامل دو عاملی هستند که می توانند در طراحی تجربه کاربری سایت شما اثر بگذارند. در واقع مهمترین نکاتی که هر طراح قبل از شروع باید در مورد آن ها تصمیم گیری نماید، ساختار و تعامل و سازگاری در طراحی ui است که اگر به درستی رعایت شود، تاثیر مثبتی بر جذب کاربران خواهد داشت.

قبل از شروع به کد نویسی چندین نکته مربوط به سازگاری طراحی ui را باید در نظر بگیرید:

  • چگونگی قرار گرفتن عناصر به صورت سازگار با یکدیگر در طول کل پروژه طراحی سایت خود را بررسی کنید.
  • الگوهای مناسب و به روز طراحی ui را مطالعه کنید و از یک الگو سعی کنید که تبعیت نمایید.
  • عناصر ورودی و اضافه که ممکن است بعدا به آن نیاز پیدا کنید را مشخص نمایید و برای آن ها مکان خاصی را در نظر بگیرید.
  • آیکون ها مهمترین بخش هستند که باید با دیگر المان ها همخوانی وسازگاری داشته باشند. نمونه آیکن های زیادی وجود دارد و آن هایی را انتخاب کنید که با طرح شما از رنگ و اندازه سازگاری دارند.

  • قرارگیری عناصرها مهمترین بخش برای سازگاری می باشند. تناسب اندازه بین المان ها و فاصله آن ها با یکدیگر به صورت عمودی و افقی، تناسب رنگ ها با یکدیگر، تناسب اندازه فونت از اصول و مواردی هستند که باید در سازگاری رعایت کرد.

چه موارد و نکاتی را باید در سازگاری طراحی ui رعایت کنیم:

  • رنگ بین تمام کامپوننت ها و المان هایی را که به کار می برید، باید ثابت باشد. سعی کنید که از یک رنگ ثابت برای قسمت پس زمینه و همچنین رنگ های مرتبط با آن برای دیگر المان ها به کار ببرید. تنها بخشی که باید دارای رنگ متفاوت باشد، CTA است.
  • از یک الگوی ثابت برای تمامی صفحات سایت خود استفاده کنید.
  • مرز ها و فاصله های المان ها باید با یکدیگر سازگاری و تناسب داشته باشند. مخصوصا فاصله المان های کناری با مرز صفحه.
  • از فونت های استاندارد و یکسان استفاده کنید.
  • از عکس های با یک استاندارد و ویژگی برای تمامی قسمت ها استفاده کنید.