تفاوت ux و ui چیست؟

تفاوت ux و ui را متسفانه هنوز خیلی از طراحان و متخصصان هنوز نمی دانند. تفاوت ux و ui بیشتر در قابلیت استفاده و المان های گرافیکی خلاصه می شود.

 تفاوت ux و ui

تفاوت ux و ui ، مساله ای است که اکثر طراحان هنوز دقیقا آن را نمی دانند. در طراحی سایت، دانستن تکنیک های ui و ux الزامی است. اما همیشه این سوال بیان می شود که ui و ux هرکدام چه قسمت هایی را در پروژه طراحی سایت شامل می شوند؟ یا به عبارتی دیگر، تفاوت ux و ui چیست؟

قبل از اینکه تفاوت ux و ui را بیان کنیم، می خواهیم یک مثال در این مورد بیان کنیم. حتما روش ساخت کیک های شکلاتی را مشاهده کرده اید. شما برای شروع علاوه بر اینکه به مواد خوراکی تشکیل دهنده نیاز دارید، وسایل آشپزخانه و اجاق مخصوص آن را باید داشته باشید. در اینجا ui همان وسائل و تزئیناتی هستند که شما برروی کیک استفاده می کنید تا شکل ظاهری برای جذب مشتریان استفاده کنید. در واقع ui بیشتر به المان های گرافیکی می پردازد که بتواند توجه کاربران به سمت خود جلب نماید. اما ux در این مثال، راحت استفاده کردن کیک و راحت برش دادن آن توسط مشتری می گردد، و هدف اصلی ux افزایش رضایت مشتریان باشد. اگر حمل کیک سخت باشد یا به راحتی مواد آن خراب گردد و تازه نباشد، نمی تواند تجربه کاربری خوبی برای برند شما درذهن مشتریان و کاربرانتان ایجاد کند.

در این مقاله ما قصد داریم که 5 تفاوت ux و ui را بیان کنیم. البته این نکته را بدانید که ux و ui دارای ارتباط نزدیکی هستند یعنی تاثیر منفی هرکدام می تواند بر دیگری نیز اثر خود را بگذارد، برای مثال اگر گوشی موبایل که شما خریداری می کنید، به راحتی قابل استفاده نباشد و نتوان آن را حمل کرد، هر چقدر هم که زیبایی بصری داشته باشد، ممکن است نتواند توجه شما خیلی به خود جلب کند و در اولین فرصت به دنبال خرید یک گوشی همراه خواهید بودید.

5 تفاوت ux و ui چیست؟

1. Ux همان ui نیست

 Ux همان ui نیست

اولین نکته در تفاوت ux و ui، درک تعریف آن ها می باشد. طراحی تجربه کاربری، فرآیندی است که هدف آن است که نیازهای از قبل تعیین شده را برای کاربران برآورده نماید. بعد با استفاده از مدل کسب و کار و مدل های دیگر، نمونه سازی اولیه که ایجاد شده است را بررسی می شود، تا کارایی آن مشخص شود.

اما طراحی تجربه کاربری را می توان در یک کلمه تعریف کرد: المان های گرافیکی و تعاملی. این نکته را در نظر داشته باشید، که طراحی گرافیک در واقع سازنده برند در ذهن کاربران می باشد. آن ها هرجا که لوگوی شما را مشاهده کنند، اولین چیزی که در ذهنشان قرار می گیرد، نام برند شما خواهد بود.

اگر بخواهیم در زاویه دیگر به تفاوت ux و ui نگاه بیندازیم، می توانیم بگوییم که ux مربوط به تعاملات بزرگ است که کارایی کلی سایت را در نظر می گیرد اما ui تعاملات کوچک یعنی المان های کوچک مانند باتن ها و کارایی آن ها بررسی می کند.

نیک بابیچ، یک طراح با تجربه در این زمینه جلمه ای خیلی زیبایی برای تفاوت ux و ui بیان کرده است:

"هر محصول دو مورد را در خودش دارد: خصوصیات و جزئیات. خصوصیات همان چیزی است که باعث می شود تا کاربران به سمت برند شما جذب شوند. جزئیات مواردی هستند که باعث رضایت کاربران می شود."

در مثال بالا جزئیات همان ui است، خصوصیات مانند زیبایی که اکثر شرکت ها برای فروش محصولات خود آن را تبلیغ می کنند تا بتوانند توجه اولیه کاربران را به سمت خود جلب کنند. جزئیات هم نیز همان ux است که بر نیاز و قابلیت استفاده آن تاکید دارد.

همانطور که مشاهده مفهوم نزدیکی بین این دو اصطلاح وجود دارد. تعیین اختلاف بین این دو در بعضی مواقع واقعا مشکل است ولی باید بدانید که هر دو مکمل یکدیگر هستند.

2. UI بر روی المان های گرافیکی زیبا تاکید دارد

UI بر روی المان های گرافیکی زیبا تاکید دارد

یک محصول خوب، محصولی است که بتواند نیازهای کاربران را رفع نماید، مانند سی دی که بیل گیتس ساخت و توانست نیاز کاربران را برای ذخیره سازی داده ها رفع نماید. یک طراح ux قبل از شروع به کار، باید اول از همه نیازهای کاربران را بشناسد و برای آن روش های حل مختلفی را ارائه نماید.

بعد از اینکه نیازهای کاربر مشخص شد و یک جریان برای رفع آن معین گردید، نوبت به زیباسازی طرح آن می گردد، در واقع می توان نقش طراح ui شروع می شود. این زیباسازی و المان های گرافیکی شامل انتخاب رنگ، تصاویر، لوگو و غیره است. برای همین گفته می شود که ui بیشتر بر روی المان های گرافیکی می کند.

البته همانطور قبلا بیان شد، تفاوت ux و ui ظاهرا محسوس نمی باشد. اجازه بدهید که با یک مثال تفاوت ریز آن را توضیح بدهیم. فرض کنید که شما دکمه ای برای ثبت ایمیل در خبرنامه در یک مکان مناسب سایت قرار داده اید از این رو کاربر به راحتی می تواند آن را پیدا کند. تا اینجای کار، سایت شما دارای ux خوبی بوده است اما وقتی ماوس برروی دکمه قرار می گیرد هیچ تغییری مبنی بر اینکه آن دکمه توسط ماوس انتخاب گردیده است، معین نمی شود یعنی رنگ آن تغییر نمی کند و کاربر متوجه انتخاب آن گردد. همین نکته به ظاهر بی اهمیت می تواند بر می تواند بر ux کلی سایت اثر منفی بگذارد. برای همین بهتر است که به غیراز مکاندهی مناسب آن، برروی رنگبندی آن تاکید تا علاوه بر خوانا بودن مطلب، کاربر به راحتی متوجه روند فرآیند گردد.

3. UI باعث ارتباطات احساسی می شود

 UI باعث ارتباطات احساسی می شود

مردم اصولا به سایت شما می آیند تا خدمات یا محصولاتی را دریافت کنند. اگر بتوانند خدمات خود را کاملا و بدون هیچ وقفه ای در آن دریافت کنند، از خرید کردن و پیمایش در سایت شما احساس رضایت کرده و برای خرید بعدی حتما به سایت شما مراجعه خواهند نمود. اما این رضایت صرفا فقط مربوط به قابل استفاده بودن سایت نیست. جذب کاربر اولین نکته برای فروش است. اینکه چگونه کاربران را در سایت خود درگیر نماییم، از مهمترین عواملی است که در تفاوت ux و ui بیان می شود. در طراحی تجربه کاربری، باید المان های گرافیکی را به حالتی به کار ببرید که احساسات کاربر را برانگیزد، چون این احساسات است که می تواند آن ها منجر به خرید کند مثلا بنرهای اسلایدشو که می تواند حاوی پیام مهمی از خدمات یا محصولات جدید باشد.

در تفاوت ux و ui، این ui است که می تواند احساسات کاربران را کنترل کند و آن ها در مرحله اول، تشویق به خرید نماید.

4. UI در مرحله دوم باید انجام شود

 UI در مرحله
دوم باید انجام شود

همانطور که در بالا بیان شد، اول قدم در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی تعیین هدف و نیاز کاربران است که این مورد را طراح ux باید به دنبال آن باشد و نیاز های کاربران را رفع کرده و بداند در هر صفحه چه المان هایی برای رفع آن نیاز است و اینکه پیمایش بین صفحات چگونه باشد تا کاربران را به محصول نهایی و مورد نیاز هدایت نماید.

بعد از تعیین نیازها، نمونه سازی اولیه ساخته می شود و سپس بعد از ایجاد نمونه سازی، وظیفه UI شروع می شود. یکی از بهترین مثال ها برای نشان دادن تفاوت ux و ui ساختمان است. شما اول از همه نقشه ساختمان براساس نفرات و متراژ زمین تعیین کرده و آن ایجاد می کنید که این همان ux است و سپس اقدام به رنگ آمیزی داخلی و قرار دادن وسایل داخل آن می کنید که ui می گوییم.

5. UI فقط مربوط به رابط است

UI فقط مربوط به رابط است

Ui فقط مربوط به رابط تعاملی است و المان های گرافیکی را بیشتر درنظر دارد. البته این المان ها فقط مربوط به داخل یک سایت نمی شود، بلکه می تواند طراحی محصولات مانند ساعت، خودرو و غیره را نیز شامل شود.

اما طراحی ux زمینه های وسیعتری را شامل می شود و این زمینه در تمامی صنایع کاربرد دارد. در واقع مهمترین دغدغه هر مدیر، ux محصولاتش می باشد و اینکه کاربران بعد از استفاده، رضایت کامل از آن ها داشته باشند. از این رو ux باید تمامی مراحل از ورود راحت کاربر به سایت تا پیمایش و خرید کردن را در بگیرد. در واقع این یکی از مهمترین تفاوت ux و ui است.