چگونگی استفاده از پس زمینه سفید در طراحی وب سایت

در طراحی وب سایت، استفاده از پس زمینه سفید یکی از آسان ترین و راه بین طراحان وب است. رنگ پس زمینه باید با تمام عناصر همخوانی داشته باشد.

در طراحی وب سایت، استفاده از پس زمینه سفید یکی از آسان ترین و البته مورد علاقه ترین انتخاب ها برای داشتن یک زمینه ساده بین طراحان وب و موبایل می باشد. اما در حقیقت باید گفت که چنین مساله ای اصلا درست نمی باشد!!!

پس زمینه سفید همیشه یک چالش اصلی در طراحی سایت بوده است چونکه پس زمینه سفید باید با تمامی عناصر موجود در یک صفحه وب سایت مانند متن، عکس و غیره همخوانی داشته باشد. شاید اول از همه به خود بگویید که رنگ سفید با همه عناصر همخوانی اما در حقیقت این گونه نیست. 

در طراحی وب سایت، بهتر است که از رنگ های سفید ترکیبی استفاده کنید یعنی اینکه از رنگ های خالص سفید مانند سفید برفی به هیچ وجه توصیه نمی شود که در پس زمینه صفحه وب سایت به کار ببرید. 

در طراحی وب سایت های فروشگاهی بهتر است که از پس زمینه های رنگی استفاده کنید چونکه از نظر UI و UX استفاده از رنگ سفید در فروشگاه های اینترنتی توصیه نمی شود و وب سایت شما نمی تواند رابطه خوبی با کاربرایجاد کند. اما امروزه استفاده از رنگ سفید در پس زمینه بیشتر از قبل شده است.

طراحی وب سایت

چرا باید از پس زمینه سفید در طراحی وب سایت استفاده کنیم؟

دو راه وجود دارد که شما می توانید از پس زمینه وب سایت در طراحی استفاده کنید:

طراحی وبسایت واکنش گرا (رسپانسیو)

امروزه کمتر سایتی را سراغ داریم که دارای طرح رسپانسیو نباشد و اگر دقت کرده باشید، اکثر این وب سایت ها داری پس زمینه سفید رنگ هستند. دلیل اصلی، این است که چون در طراحی رسپانسیو (واکنش گرا) از حالت گرید استفاده می شود، گوشه های زیادی به وجود می آید. این گوشه ها در پس زمینه رنگی که البته اگر رنگ پس زمینه به درستی انتخاب نشود، زیبایی بصری خوبی را نشان نخواهد داد. برای از بین بردن حالت گوشه در گریدها، از پس زمینه سفید بیشتر استفاده می شود چونکه متناسب با هر رنگی می باشد.

روش طراحی فلت و مینی مالیست

طراحی مینی مالیست، یکی موثرترین روش های طراحی  UX است که در آن چگونگی قرار گیری محتوا و مطالب را در وب سایت بررسی می کند. در روش های مختلف طراحی فلت و نیز مینی مالیست، استفاده از پس زمینه سفید بیشتر اهمیت پیدا کرده است. چونکه پس زمینه سفید نماد سادگی و واضحی است، بهتر می تواند با کاربران ارتباط برقرار کند. همچنین استفاده از سایه در رنگ های سفید، باعث ایجاد ترکیب های بسیار زیبای رنگی می گردد.

اما چگونه از رنگ سفید به طور در طراحی وب سایت استفاده کنیم؟

برای به کار بردن پس زمینه سفید باید کمی حیله به کار ببرید. اگر می خواهید رنگ سفید جلوه خوبی به وب سایت شما بدهد، باید مدیریت فضای یک صفحه وب را به خوبی بدانید. 

مواردی که باید روی آن در هنگام استفاده از رنگ سفید تاکید کنید:

ایجاد تضاد :

در هنگام استفاده از رنگ سفید از رنگ های تیره یا روشن که کاملا متضاد سفید هستند، استفاده کنید. برای مثال بهترین رنگ برای فونت، رنگ مشکی است چونکه به راحتی خوانده و دیده می شود.

ساده کنید:

در هنگام استفاده از رنگ سفید در طراحی وب سایت، بهتر است که از طرح های ساده استفاده کنید چونکه این رنگ با طرح های ساده بیشتر همخوانی دارد.

ایجاد یک فضا برای صفحه بندی:

صفحه بندی در طراحی وب سایت که همه عناصر آن ساده هستند، خیلی اهمیت دارد. برای مثال سعی کنید که از فونت های ساده برای وب سایت خود استفاده کنید. هر چه موارد ساده تر باشند، ارتباط شما با کاربر راحت تر است و بهتر می توانید مطلب و هدف خود را به او القا کنید. البته این ها در مواردی است که شما تصمیم داشته باشید از پس زمینه سفید استفاده کنید.

ایجاد رابطه صمیمی با فضا:

در طراحی وب سایت، مدیریت فضا اهمیت زیادی دارد. مخصوصا زمانی که شما بخواهید  بین عناصر فاصله بدهید و باید این فاصله را با رنگ مناسب پر کنید. اما در هنگام استفاده از پس زمینه این رنگی دیگر لازم نیست نگران فضای خالی باشید، چونکه فضاهای خالی به راحتی می توانند ارتباط خوبی با رنگ سفید برقرار کنند.

اما همانطور که در اول این مقاله طراحی وب سایت گفته شد، استفاده از رنگ سفید خالی آسانترین و بهترین راه نیست. اگر می خواهید پس زمینه کمی حالت زنده به خود داشته باشد، توصیه می شود که از ترکیبات رنگ سفید استفاده کنید مانن سفید نباتی.