برنامه نویسی اشتراکی چیست؟ چرا نوشتن برنامه توسط دو نفر بهتر است؟

برنامه نویسی اشتراکی یا نوشتن برنامه توسط دو نفر، یعنی اینکه دو برنامه نویس، برنامه ای را به صورت همزمان و در یک مکان ایجاد کنند.

برنامه نویسی اشتراکی

برنامه نویسی برای یک پروژه، خیلی کم اتفاق می افتد که توسط دو نفر انجام شود و اصولا یک نفر کل پروژه نوشتن برنامه را از ابتدا تا انتها به عهده می گیرد مگر اینکه برای قسمتی کد خاصی را نیاز دارد که در تخصص او نباشد. یک شرکت طراحی سایت در ویتنام، یک آزمایشی را انجام داد که در آن برروی یک پروژه، دو برنامه نویس فعالیت می کنند. این دو برنامه نویس برروی یک دستگاه باید فعالیت و برنامه خود را انجام دهند.

ما قصد داریم تا نکاتی را که این شرکت طراحی سایت ویتنامی به اشتراک گذاشته است را برای شما بیان نماییم. جملاتی که در گیومه قرار داده شده است، سخنان مدیرعامل این شرکت میباشد.

"اخیرا شرکت ما تصمیم گرفت تا یک روش و متد جدید در فعالیت برنامه نویسی را اجرا نماید. برنامه نویسی اشتراکی یعنی اینکه دو برنامه نویس پشت یک دستگاه کامپیوتر قرار گیرند و در یک برنامه و فضای کاری واحد فعالیت کنند.

ما اول خیلی نگران بودیم. در واقع این احتمال وجود داشت که به خاطر تفاوت سلیقه آن طور که برنامه در نظر ما بود، اجرا نشود و همچنین شاهد دعوایی بین دو برنامه نویس باشیم.

این حالت، شبیه یک میدان جنگ بود که دو سرباز باید از یک اسلحه به طور همزمان استفاده کنند. این مساله گیج کننده بود که کدام سرباز باید تیراندازی کند. اما بعد از اینکه پروژه شروع شد، نگرانی ما نه تنها از بین رفت بلکه بیشتر ما را ترغیب کرد تا از این روش برای پروژه ها و فعالیت های دیگر خود استفاده کنیم."

برنامه نویسی اشتراکی چیست؟

برنامه نویسی اشتراکی ، یعنی اینکه دو برنامه نویس برروی یک پروژه طراحی سایت یا هر پروژه ای دیگر به طور همزمان با همدیگر فعالیت کنند.

فرض کنید که شما و دوستتان سوار یک ماشین هستید. وظیفه شما رانندگی کردن است و وظیفه دوستتان بررسی نقشه و پیدا کردن مسیر است. این کار را همکاری می گویند. در برنامه نویسی اشتراکی هم وقتی یک نفر از آن ها به نوشتن کد مشغول است، دیگری به بررسی کد و نوع نوشتن آن ها می پردازد.

اما این روش برنامه نویسی چگونه در این شرکت طراحی سایت ویتنامی انجام شد

" ما این روش تا کمی متفاوت انجام دادیم. اصولا توصیه می شود که در این روش از یک کامپیوتر استفاده کنید ولی ما از دو کامپیوتر استفاده کردیم به این دلیل که هر برنامه نویس بتواند برنامه و تنظیمات خاص خود را داشته باشد مثلا ویرایشگر متن، IDE، فونت، رنگ، رزولوشن صفحه و غیره. "

اینکه اجازه بدهیم به هر برنامه نویس برروی ماشین خودش فعالیت کند، احساس راحتی و امنیت بیشتری می کند. فقط برای اینکه به آن ها اجازه بدهیم تا کارهای همدیگر را مورد نظارت و بررسی قرار بدهند، می توانیم لپ تاپ یا مانیتور کامپیوترهای یکدگیر را نزدیک هم قرار دهیم.

2 لپ تاپ بهتر از یک مانیتور بزرگ است.

بهتر است که برای این کار از مانیتورهای 23 اینچ با خروجی HDMI استفاده کنیم. اگر نمی توانید دو دستگاه را نزدیک همدیگر قرار بدهید، بهتر است که از نرم افزارهایی مانند اسکایپ برای به اشتراک گذاری مطالب استفاده کنید.

اگر هم اندازه صفحه لپ تاپ دوبرنامه نویس کوچک باشد ولی نتوانند کدهای همدیگر را مشاهده کنند، می توانید از یک صفحه اسکرین بزرگ که هر دوصفحه بزرگ را در کنار هم به اشتراک می گذارد، استفاده کنید.

برنامه نویسی اشتراکی با یک لپتاپ

به هر حال، توصیه می شود که هر دوبرنامه نویس نزدیک هم باشند زیرا ممکن است که در طول پروژه مجبور باشند وظیفه های یکدیگر را انجام دهند، با یکدیگر صحبت کنند یا در مورد موضعی خاص صحبت کنند.

چگونه فعالیت های برنامه نویسی اشتراکی را اندازه گیری کنیم؟

اندازه گیری این نوع فعالیت کار آسانی نیست. برای همین بهتر است از معیارهای خاصی برای اندازه گیری بسته به نوع آن استفاده کنیم.

انواع برنامه نویسی اشتراکی

متخصص – متخصص

وقتی که هر دو برنامه نویس باتجربه باشند، برنامه ای که تولید می کنند، کاملا حرفه ای و باکیفیت خواهد بود. فقط تنها مشکلی که وجود دارد، این است که به دلیل اینکه هر دو متخصص هستند کمتر از یکدیگر سوال می کنند و از این رو شاهد خلاقیت کمتری در برنامه آن ها هستیم.

متخصص – مبتدی

این بهترین فرصت برای مبتدی ها می باشد تا در کنار متخصص بتوانند نکات زیادی را یاد بگیرند. زمانی که یک مبتدی به مشکلی بر میخورد، متخصص مجبور است که به او توضیح دهد و این پرسش و پاسخ باعث اتلاف وقت در پروژه می شود. البته اگر خود مبتدی فعال باشد و تلاش بیشتری کند تا ایرادات خود را رفع نماید، این نوع، بهترین نوع همکاری خواهد بود.

مبتدی – مبتدی

وقتی دو مبتدی در کنار یکدیگر فعالیت کنند، نتیجه بهتری خواهند گرفت ولی مسلما این نوع برای انجام پروژه ها اصلا کارایی نخواهد داشت.

مزایای برنامه نویسی اشتراکی چیست؟

1. برنامه با کیفیت بهتری تولید خواهد شد

بعد از کدنویسی، نیاز است که کارایی و کیفیت آن را بررسی کنید. از این رو باید خیلی دقت در کدنویسی خود کنید.

ولی وقتی برنامه نویسی به صورت اشتراکی باشد، اصلاح و بازبینی خطاها به صورت همزمان با کدنویسی انجام می شود. از این رو هم سرعت کار افزایش پیدا می کند و هم اگر خطایی رخ دهد سریعا رفع شده و دیگر تاثیر منفی برروی کل کار نخواهد داشت.

2. افزایش دانش و ارتباط

برنامه نویسی اشتراکی باعث می شود که افراد بیشتر با هم در ارتباط باشند و از این رو به اجتماعی تر کردن و کار تیمی آن ها کمک خواهد کرد.

3. به اشتراک گذاری تجربه

زمانی دو برنامه نویس با هم فعالیت می کنند، می توانند تجربیات یکدیگر را مخصوصا هنگامی که یک نفر به مشکل برمی خورد، به اشتراک بگذارند و از این رو نکات زیادی در کنار یکدیگر یاد بگیرند.

4. صرفه جویی در زمان و دریافت پول بیشتر

وقتی دو برنامه نویس برروی یک پروژه فعالیت می کنند، چون کدنویسی و رفع خطای آن به صورت همزمان انجام می شود از این رو زمان ساخت آن کمتر خواهد بود و می توانند پروژه های بیشتری را قبول کنند که این یعنی کار بیشتر و در نتیجه دریافت پول بیشتر.

معایب برنامه نویسی اشتراکی و روش های رفع آن ها چیست

1. صحبت کردن مداوم در طول پروژه

اگر تجربه یکی از اعضا کم باشد، همیشه در حال پرسیدن سوال از دیگری است. بهتر است که از نظر تجربه هر دو در یک سطح باشند یا عضوی که تجربه کمتری دارد، بیشتر برای پیدا کردن جواب تلاش کند یا در اینترنت جستجو کند.

همچنین سعی کنند که در یک زمان معین سوالات و ایرادات یکدیگر را از هم بپرسند و پاسخ دهند.

2. تاثیر منفی برروی یکدیگر

وقتی سرعت فعالیت عضوی کم باشد، این می تواند برروی اعصاب دیگری تاثیر منفی بگذارد. بهتراست قبل از شروع به کار ویژگی های اخلاقی یکدیگر را بررسی کنند تا در طول پروژه با یکدیگر مشاجره ای نداشته باشند.

3. نداشتن اعتماد به نفس

ممکن است که اعضا به دلیل نداشتن اعتماد به نفس و اینکه کم تجربه هستند، نتوانند خطاها را به درستی شناسایی کنند. بهتر است بدانید اعضای یک تیم خیلی بهتر از تک نفر بودن می توانند بر مشکلات به وجود آمده مسلط شوند و آن را حل کنند، هر چند که تجربه کمی داشته باشند.