ده تکنیک که تازه‌کاران باید در طراحی اپلیکیشن رعایت کنند

اگر در زمینه طراحی تجربه کاربری اپلیکیشن تازه کار هستید، باید نکاتی را رعایت کنید تا بتوانید یک طرح فوق العاده و ایده آلی را ایجاد کنید.

استفاده از موبایل رو به گسترش است و مردم سراسر جهان تمامی فعالیت‌های خود را با گوشی و با استفاده از اپلیکیشن انجام می‌دهند. تا چند سال پیش، فقط صحبت از طراحی سایت می‌شد اما امروزه در کنار سایت، داشتن اپلیکیشن را هم توصیه می‌کنند. درواقع، شما هر کسب‌وکار اینترنتی موفقی را که مشاهده کنید، در کنار سایت خود یک اپلیکیشن را طراحی کرده است. ازاین‌رو روز به روز شاهد دانشجویانی یا افرادی دیگری هستیم که خواستار یادگیری طراحی اپلیکیشن موبایل هستند تا بتوانند با توجه به رشدی که این نوع دانش پیداکرده است، یک آینده خوبی را برای خود به وجود بیاورند.

نکته‌ای که در اینجا اهمیت دارد، در خصوص یادگیری برنامه‌نویسی و طراحی اپلیکیشن است. طراحی اپلیکیشن به‌راحتی که فکر می‌کنند نیست و برای اینکه بتوانید در این حوزه موفق باشید، باید مطالعات و تمرین‌های زیاد را انجام دهید و به‌نوعی دود چراغ بخورید تا بتوانید در آخر یک فرد حرفه‌ای و باتجربه شوید که تمامی شرکت‌ها خواهان جذب شما باشند.

این مقاله برای افرادی است که تازه قصد یادگیری طراحی اپلیکیشن را دارند. خیلی از دانشجویان وارد این حوزه می‌شوند، اما از هر کلاس فقط یک نفر می‌تواند به یک برنامه‌نویس عالی تبدیل شود و تعدادی هم در همان اوایل، جا می‌زنند و در ادامه کلاس‌ها شرکت نمی‌کنند. یکی از اولین مواردی که باید آن را به خوبی یاد بگیرید، طراحی تجربه کاربری اپلیکیشن است.

تجربه کاربری چه در طراحی اپلیکیشن یا سایت اهمیت زیادی دارد و اگر به‌درستی تکنیک‌های آن رعایت نشود، کاربر نمی‌تواند تعامل خوبی با خروجی کار شما برقرار کند و درنهایت با یک احساس نا رضایتمندی، برنامه شما را ترک خواهد کرد. در اینجا ما قصد داریم تا ده تکنیک برای طراحی تجربه کاربری اپلیکیشن را بیان کنیم.

ده تکنیک طراحی تجربه کاربری اپلیکیشن

1 در خصوص طراحی تجربی اپلیکیشن تحقیقات زیادی انجام دهید

تحقیق قدم اول شروع هر کاری است. شما اول باید بدانید که منظور از تجربه کاربری اپلیکیشن چیست؟ چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ انواع نمونه‌ها را بشناسید و بررسی کنید. ویژگی اخلاقی کاربران را چیست؟ همه این‌ها به شما برای شناخت و ایجاد یک طرح کمک بسیاری خواهد کرد. در انجام تحقیق، اینکه آیا واقعاً مرد عمل این کار هستید یا نه را متوجه خواهید شد.

2. تکنیک‌های نوشتن

یادگیری و نوشتن کد فقط مهم نیست. باید به‌عنوان یک طراح تازه‌کار، بدانید که در هر صفحه موقعیت چگونه کدها را بنویسید، از چه فونتی استفاده کنید و ساختار نوشتاری چگونه باشد. برای مثال باید بدانید که اگر کاربری قصد خواندن بلاگی را از طریق اپلیکیشن شما دارد، اندازه و نوع فونت چگونه باید باشد که کاربر به‌راحتی بتواند آن را مطالعه کند.

3. رسپانسیو را یاد بگیرید

لازم است که به‌عنوان یک طراح، رسپانسیو کردن صفحات و به‌عبارتی‌دیگر چگونگی چیدمان و ساختار صفحات را در اندازه‌های مختلف، یاد بگیرید. همچنین به طراحی اپلیکیشن در سیستم‌عامل اندروید و IOS را بداند.

4. خلاقیت را در نظر بگیرید

وقتی تازه‌کار هستید، سعی کنید که فقط یاد بگیرید و آن را در قالب تمرین تا حدی به کار ببرید تا مسلط شوید. یادگیری را هم حتی اگر هم یک طراح حرفه‌ای هم شدید، باید در نظر بگیرید و هیچ‌وقت متوقف نکنید؛ اما در کنار آن، سعی کنید خلاقیت خود را افزایش دهید. وقتی تازه‌کار هستید، به شما می‌گویند با کپی کردن دیگر طرح‌ها یاد بگیرید؛ اما سعی کنید باکمی خلاقیت در همین طرح‌ها، یک طرح جدیدی را ایجاد کنید تا بیشتر چالش‌ها و نکات جدید آشنا شوید.

5. نمونه‌سازی اولیه را یاد بگیرید

برای اینکه بتوانید یک طرح تجربه کاربری عالی ایجاد کنید، باید قبل از آن یک نمونه‌سازی اولیه را انجام دهید. نمونه‌سازی اولیه به شما در بررسی چالش‌ها و ارتباط بهتر با کاربران کمک زیادی خواهد کرد؛ به‌عبارت‌دیگر با نمونه‌سازی اولیه، خود شما اولین نفری خواهید بود که از اپلیکیشن به‌صورت آفلاین استفاده خواهید کرد و به‌راحتی از دید یک کاربر می‌توانید متوجه مشکلات و چالش‌های آن شوید.

6. تکنیک‌های راضی کردن کاربر را یاد بگیرید

هدف هر طراح سایت یا اپلیکیشن در تجربه کاربری این است که بتواند کاربر خود را از استفاده برنامه، راضی نماید. این کار خود نیاز به تجربه و دانستن تکنیک‌های طراحی دارد تا هنگامی‌که کاربر از برنامه شما استفاده می‌کند، دچار سردرگمی نشود و بتواند پاسخ مشکلات خود را پیدا کند. برای این می‌توانید از یک باتجربه کمک بگیرید.

همچنین قبل از اینکه شروع به طراحی یک اپلیکیشن برای کسب‌وکار خاصی را شروع کنید، با نیاز و مشکلات مشتریان آن کسب‌وکار آشنا شوید تا بتوانید با ارائه تکنیک‌هایی، تمامی نیازهای خود را در این اپلیکیشن پاسخ دهید.

7. کد نویسی صحیح آن را یاد بگیرید

برای اینکه بتوانید یک طراحی تجربه کاربری اپلیکیشن مناسبی را انجام دهید، باید طرز کد نویسی صحیح آن را یاد بگیرید. کد نویسی صحیح به شما کمک می‌کند تا بتوانید ارتباط راحت‌تر و بهتری با کاربران خود برقرار کنید.

8. بر روی یک طراحی اختصاصی تمرکز کنید

امروزه رقابت در طراحی اپلیکیشن بیشتر از گذشته شده است و کسی پیروز این میدان است که بتواند یک طرح خاص بدهد. کسی از شما که تازه‌کار این راه هستید، توقع خلاقیت آن‌چنانی ندارد ولی باید تمرکز خود را بر روی این مسئله بگذارید یعنی سعی کنید از هنر خلاقیت خود استفاده کرده و به دنبال طرح‌های خاص باشید و کمتر از کپی کردن دیگر طرح‌ها استفاده کنید.

9. آزمودن طرح

هنگامی‌که یک طرح کامل شد، نوبت به آزمودن و بررسی آن می‌شود؛ اما نکته‌ای که اهمیت دارد، این است که چگونه این مسئله انجام شود و چه معیارهایی را باید در نظر بگیریم. از دید یک طراح، ممکن است تمامی موارد درست باشد ولی از دید کاربر متفاوت. برای آزمودن یک طرح همیشه خود را جای یک کاربر عادی قرار دهید.

10. دانش خود را زیاد کنید

همیشه سعی کنید تا دانش خود را درزمینهٔ طراحی تجربه کاربری اپلیکیشن زیاد کنید. هیچ‌گاه به دانش‌های اولیه اکتفا نکنید و به دنبال کسب اطلاعات باشید. شرکت‌ها درس گروهی‌ها، جلسات آموزشی، انجام طرح‌های متعدد و مطالعات مقالات ازجمله نمونه فعالیت‌هایی است که شما باید با انجام آن‌ها، دانش خود را افزایش دهید. حتی اگر هم حرفه‌ای شدید، به‌هیچ‌وجه مطالعه را فراموش نکنید.